A XVI. század első harmadában az Oszmán Birodalom terjeszkedésének fő vonalába került Magyarország helyzetét egyre nagyobb mértékben a Porta határozta meg, ami fokozatosan az ország három részre szakadásához vezetett. Az ország keleti része, benne Erdély, másodlagos katonai fontossága miatt a hódító jog és az 1527/28-ban I. Jánossal kötött török – magyar szövetség alapján – megakadályozva I. Ferdinánd országrészéhez történő csatlakozását – különleges vazallusi státusu államként kötődött az Oszmán Birodalomhoz.
Vajon hogyan fogadta a keleti területek integrációját Habsburg Ferdinánd, és hogyan változott meg a törökpárti magyar politikusok magatartása az 1541-ben bekövetkezett Buda eleste utáni időkben?
Tény, hogy a felek között elkezdődtek azok párbeszédek, melyeknek legfőbb témája az ország újra egyesítése volt.
A titkos alkuk – 1541. december 29-ei gyalui, az 1549. szeptember 8-án kötött nyírbátori szerződések - , és az ezek után 1542-ben és 1551-52-ben indított nyílt hadműveletek egyaránt azt mutatták, hogy a Habsburgok az ország egyesítésére törekedtek.
Azonban ezek a kísérletek nem hozták el a kedvező fordulatot az ország sorsában, s Erdély nemzetei számára csak a magára maradottság tudatát erősítették.
Az 1552-1556 közötti időszak Erdélyben interregnumnak is nevezhető, amit a visszatérő I. János özvegye Izabella Szulejmántól királyi címet kapott fia, János Zsigmond 1556. október 22-ei kolozsvári bevonulása szüntetett meg.
Ezzel az újabb fordulattal vette kezdetét Erdélyben az a folyamat amely megformálta azt az állam alakulatot Erdélyi Fejedelemség néven, mely a külpolitikai helyzethez és a Fejedelemség érdekeihez igazodva meghatározó szerephez jutott a XVI.-XVII. század fordulóján és azt követően a részekre szakadt Magyarország történetében. Amikor 1552 nyarán az oszmán hadak elfoglalják Temesvárt és több kisebb várat, már állandósították a Temes-Maros-Kőrös -folyók vidékein a török jelenlétet. Ezzel a Tiszától keletre elterülő új katonai és közigazgatási egység már biztosította a mindenkori gyors behatolási lehetőségeket Erdély irányába. Az oszmán ellenőrzés alatt lévő két román vajdaság és a temesi vilajet így sakkban tudta tartani a fejedelemséget. Az 1560-ban János Zsigmondnak küldött szultáni athname már világosan mutatta Erdély lehetőségeinek szűkülését.
Az erdélyi rendek 1567. évi tordai országgyűlésen határozatot hoztak János Zsigmond utód nélküli halála esetén a szabad fejedelemválasztás jogáról s ezt Szulejmán fia, II. Szelim (1566-1574) megerősítette.
1570. augusztus 16-án I. Miksa (1564-1576) magyar király és János Zsigmond fejedelem között a speyeri – egyezmény értelmében megállapodás született arról, hogy János Zsigmond utódai elismerik I. Miksát Magyarország urának, János Zsigmond leteszi a királyi címet és mint fejedelem uralkodik Erdély és a Részek felett, melyek Magyarország részét képezik. Ezt a területet a fejedelem fiú utódai is öröklik, ezek kihalása után Erdély visszaszáll a magyar királyra. Az egyezmény tartalmazta továbbá, hogy a két fél kölcsönösen segítséget nyújt oszmán támadás esetén. Mindemellett János Zsigmond feleségül kapja I. Miksa húgát, Albert bajor herceg leányát, Máriát.
Az egyezmény ratifikálása megtörtént, ám János Zsigmond 1571. március 14.-én Gyulafehérváron bekövetkezett halálával és a speyeri megállapodás vállalásában vagy elutasításában az erdélyi rendek kettészakadtak. A kisebbség az egyezség talaján állva elfogadta az országrész Habsburg kézbe adását, a többség somlyói Báthory István váradi főkapitányt követte, akinek 1571-ben küldött rendeletében, athnameban II. Szelim János Zsigmond valamennyi birtokát átadta, elvárva hűségét.
MNM Báthori István Múzeumában látható török fegyverek.
Báthory Istvánt 1571. május 25-én az erdélyi országgyűlés fejedelemmé választotta (1571-1586), s ezzel a török Porta is egyetértett, hangsúlyozva, hogy Erdély területéről az Oszmán Birodalom ellen nem indulhat támadás. Emellett évente 15.000 arany adófizetésre kötelezte a fejedelemséget.
A kisebbségben maradt Habsburg –párti erdélyiek által támogatott Bekes Gáspár megkísérelte Báthory István törvényes fejedelem ellen a katonai fellépést. Fellázította a szászokat és székelyeket, az összecsapás elkerülhetetlené vált.
Küküllő vármegyében található Kerelőszentpálnál 1575. július 8.-án találkozott a két sereg. A csata Báthory István győzelmével végződött. A fejedelem ellenfeleivel nagylelkű, Bekes Gáspárt életben hagyta, aki az1575 őszén lengyel királlyá választott Báthory hű támogatója lett.
Báthory István azon nagyformátumú erdélyi reálpolitikus fejedelmek közé tartozik, akik tisztában voltak a keleti országrész elszigetelődésével. Az egyoldalú oszmán szövetséghez tartozás veszélyét a külpolitikai mozgástér bővítésével, a kényszerű török háló tágításával lehetett csak csökkenteni. Ezek a remények jelentek majd meg lengyel királyként is (1575-1586) Báthory gondolatában, s vezettek tovább Bocskai István és Bethlen Gábor fejedelemsége alatt a transzilvanizmus eszméjének megerősödéséhez.
A XVI. század második felétől kezdődően néhány évtized alatt, Spanyolországból és Itáliából indulva, egész Európát meghódítja a barokk művészet, mint gyorsan egyetemessé váló világstílus. A művészet minden területére kiterjed. Az egyházi és főúri körökben születik meg, idővel a polgári és népi változatai is kialakulnak.
A korszak neve a legvalószínűbben az olasz "barocco" ('nyakatekert') szóból származik, az utókor gúnynévként alkalmazta a szabályellenes, különleges, jóízlésbe ütköző szinonimájaként, mert nagy változást hozott a reneszánsz egyszerű, nyugodt, harmonikus formáihoz képest. A barokk végső periódusa a rokokó lesz.
A barokk művészet célja a megerősödő katolikus egyház és a vele szövetséges uralkodók hatalmának hirdetése volt, a protestantizmus visszaszorítását és a katolikus hit újraterjesztését célozta. E mozgalom elindítója a tridenti zsinat (1545—1563), szervezeti bázisa a jezsuita rend (1534-től). Az egyház az egyházi élet megreformálása mellett a művészetben a legnagyobb mestereket igyekezett megnyerni céljai érdekében. Felismerte, hogy nem az értelmet, hanem a tudattalant, az érzelmeket kell mozgósítani erős propagandával. Ennek lett eszköze a meghökkentés, elkápráztatás, a barokk műalkotások csodálatba ejtő ereje. A művészet célja a vallásos áhítat felkeltése, erősítése lett.
Minden korstílusnak megvannak a sajátos jegyei, a barokk műalkotások legfőbb jellegzetességei: a mozgalmas, hullámzó formák, az erő, a lendület kifejezése, ragyogó színek, naturalizmus, pátosz, díszítettség, látványosság, a térbeli végtelenség hatását keltő illuzionista festmények, ellentétek, újszerű harmónia.
A barokk templomba belépő hívőt az érzékek káprázatának kell megragadnia, az érzelmi hatás fokozására óriási mennyiségű díszítést, színes freskót, festett szobrot, aranyozást, bonyolult mintázatú stukkódíszt, faragott pilléreket és oszlopokat, erős fény-árnyék hatásokat alkalmaztak. A káprázatot tovább fokozta a megszólaló orgonazene és a többszólamban éneklő kórus hangja is. A barokk templomépítészet első műremeke a római Il Gesú templom, építtetője III. Pál pápa. A legnagyobb figyelmet a templomok mellett a paloták építésére fordították, amelyekben pompás fogadásokat, bálokat, zenés mulatságokat rendeztek, melynek színhelye nemcsak a díszes termek sora, hanem a gondosan megtervezett kert is lehetett. A barokk sajátosságai legtisztábban az olasz művészetben bontakoztak ki. A 17. században egész Európa művészete Róma hatása alá került, ma is megcsodálhatjuk az akkor emelt palotákat, templomokat, szökőkutakat. A francia XIV. Lajos (1643-1715) egyik szenvedélye a palotaépítés volt, a barokk palotaépítészet egyik leghíresebb alkotása a Versailles-i palota. Magyarországon a fertődi Esterházy-kastély és a keszthelyi Festetics- kastély a legszebb barokk palota.A barokk szobrok nagy része a templomok és paloták díszítését szolgálta. Ezek a szobrok mozgalmasak, nyugtalanul hajlanak, a testtartások gyakran szokatlanok. A barokk idején a gazdagodó polgárság körében divatba jön a festményekkel díszített lakásbelső, kialakul a kényelmes polgári otthon. Így a festmények már nemcsak a templomokat díszítik, hanem lakberendezési tárgyakká válnak. Virágzásnak indul a táblaképfestészet és a képkereskedelem, a gazdagság és műveltség jelképévé válik a műgyűjtés. Megszületik a piacra dolgozó, saját műveiből megélő művész típusa. A festészet fő témái bibliai és mitológiai jelenetek, főúri portrék, csendéletek (újdonság a festészetben), táj- és zsánerképek. Ebben a korban élnek és alkotnak olyan nagy mesterek, mint Rembrandt, Rubens vagy Bernini.
A barokk életforma kiteljesítője Franciaország, a korszak stilisztikai szakértője annak királya, XIV. Lajos volt. Nem csupán az általa épített paloták, hanem azok szűkebb-tágabb környezete, valamint belsőépítészetük is mintává alakult a felvilágosult és, illetve vagy abszolutista uralkodók előtt, de követni kezdték arisztokraták, gazdag polgárok is. Köztudott, hogy a versailles-i palota termeiben minden évben újratapétázták a falakat (ez, ismerve a korszak higiéniai viszonyait, szükségesnek is tűnik). Az arisztokrata miliő nem, vagy csak ritkán viselte el a fürdés kínjait. Ezt ellensúlyozván illatszereket használtak, ekkor születik meg számos illatnagyhatalom őse. A bútorokon is megjelennek a görbített felületek, a hullámzó körvonalak, a csavart formák, a kor a porcelán elterjedésének időszaka, az intarziás bútorok, és a vitrinek divatja: ezekben állították ki azt a számtalan luxustárgyat, amelyet a gyarmatokról vagy a Távol-Keletről hoztak. A korszakban jelenik meg a bútorkárpitok használta.
A magyar barokk a 17. század kezdetén születik meg. Hazánk majd minden helyiségében találunk barokk templomot, kápolnát vagy út menti szobrot, mutatva hogy a katolikus egyház mennyire hatékonyan érvényesítette befolyását. A köztereken gyakran emeltek kálvária-csoportokat. Gyakoriak a Szentháromság-emlékek és Mária-szobrok, pestisoszlopok is. A festészetben a történelmi ábrázolások, csataképek és az arcképek a leggyakoribbak. Minthogy a legjelentősebb barokk festők még a 18. században is osztrákok, különös figyelmet érdemel a magyar Bogdán Jakab vagy Mányoki Ádám működése.
A barokk mind szellemi, mind az anyagi kultúra terén, az életmódban nagy hatással bírt az utókorra. Az olyan, modern értelemben vett fogalmak, mint az újfajta polgárság megszületése, Európa nagyvilággá szélesedése, az ipar megszületése és a modern tudomány és tudományos világkép kialakulása mind a barokk hatásaként tudható be.
A barokk idején az óraipar is szinte kereste a bonyolult megoldásokat. A díszítmények tömegében még az egyszerűbb szerkezet is áttekinthetetlennek tűnt és a laikus megrendelőben elismerést keltett. Az itt látható barokk óra a múzeum állandó kiállítását gazdagítja 1963 óta.
Forrás: Artner Tivadar: A barokk művészete Móra Könyvkiadó, Bp. 1968
Kelényi György: A barokk művészete. Corvina Könyvkiadó, Bp. 1985
Jonathan Bale: A barokk művészete, Bp. 2004
Keresztes György nyírbátori fazekas
Az MNM Báthori István Múzeuma állandó kiállítását gazdagítja a nyírbátori nép cserépedényeit bemutató kiállítás.A bátori háztartások edényszükségletét az 1900-as évek közepéig szinte kizárólag fazekasok termékei elégítették ki. Beszerzésük a XVI. század óta vásártartási joggal rendelkező, fontos kereskedelmi utak vonalába eső Bátor lakosságának nem jelentett különösebb nehézséget. Az évente 4 alkalommal megrendezett országos vásárokra pedig az ország legkülönbözőbb tájairól érkező mesterek, korsósok, tálasok, fazekasok hozták el portékájukat. De megjelentek a bátori vásárokon az ónmázas árut, fajanszot előállító fehéredényesek is. A bátori cserépedények leggyakoribb származási helyei Szalontai Barnabás kutatásai alapján: Hódmezővásárhely, Mezőtúr, Debrecen, Sárospatak, Gömör, Nagybánya, Zilah, Szatmár stb.
A nyírbátori nép cserépedénykészlete tehát a XIX. század vége felé a különböző kerámiaközpontok és az időközönként idevándorolt és megtelepedett egy-egy fazekas készítményeiből tevődött össze. Keresztes György az 1880-as évek végétől 1920-ig dolgozott Nyírbátorban. Az 1910-es népszámlálás hat itt élő fazekasról tesz említést. Később az 1950-es évektől 1970-ig városunkban élt és dolgozott a Korondról idetelepült Tófalvi Gergely fazekasmester is.
A háztartások cserépedénykészletét vizsgálva mind a készlet minőségében, mind használatában egyforma edényeket használt a zsellér és középparaszt, különbség csak az edények mennyiségében volt. Nyírbátor sohasem volt népi kerámiaközpont, az itteni fazekastevékenység másodlagos, sőt harmadlagos kisugárzásnak tekinthető. Mégis említésre méltó a Keresztes György fazekassal kapcsolatos megemlékezés, mivel munkássága jelentős hatást gyakorolt a Nyírbátor környéki kerámiára. A Nyírbátorban készült edényfélék a századfordulótól kezdve a környéken erősen elterjedtek, másrészt a nyírbátori kerámiaanyag ízlésváltozást eredményezett. Keresztes György életéről és munkásságáról keveset tudunk. Az 1880-as években költözött Nyírbátorba, azelőtt Sárospatakon és környékén dolgozott. Az 1920-as évek elején állítólag Amerikába vándorolt.
Munkásságával, a formák és színek alkalmazásával eleinte csupán a sárospataki hagyományokat követte. Díszítésében a sárospataki ornamenseket, főleg Sárospatakra jellemző koszorúmintákat alkalmazott, formázásban pedig Sárospatak későbbi korszakában kialakított karimás ajkú edényszájakat. Később a pontozott díszítésű, a pontokkal telt mértani idomdíszeket (rombusz, ikerrombusz, spirál stb.) használt, a már itt talált nagybányai eredetű cserépedényeken, különösen a szilkéken lévő díszítő motívumok példájára. Készítményein azonban erősen egyéni jegyek is felfedezhetőek; különösen a karcolt díszítésben, virágszirom és levélformák egyediségében. Gyakori motívumok voltak: a stilizált csokor: sárga szegfű, tulipán, szívvirág, rozmaring, kerti illetve búzavirág, bakszakáll, macskafarkú veronika, selymes boglárka, vadvirágokból összeállított ornamensek.
Keresztes György a magyar néprajzi kerámiakutatás előtt teljesen ismeretlen fazekas volt, hiszen a kerámiaközpontoktól függetlenül az ország területén itt-ott működő, valamelyik falu vagy község egyikében vagy másikában meghúzódó, és a nehéz viszonyok között élő fazekasok felkutatása terén kevés eredmény született.
Cserépkulacs
Díszítése vadvirágokból összeállított csokor, mely áll fönt egy stilizált sárga színű búzavirágból. Két oldalt pedig két sárga búzavirág, és két szegfűminta váltakozik. Az írókával festett csokrot, két fehér, egy kék, és egy zöld macskafarkú veronika, valamint két graffiátós (karcolt) sárga levélmotívum egészíti ki. A csokrot lent, négy zöld írókás vonal fogja össze. A díszítő elrendezést a következő bekarcolt sárga színű szöveg fogja közre: „Makray Sándor urnak Készítete Keresztes György”, fönt: ,,1906” évszám, alul a két láb fölötti területen :,,Nyír-bátor”. A kulacs hátsó oldalának díszítése megegyezik a leírt felület ornamenseivel. A négy fül közötti felületet – hat karcolt sárga hurokvonal vezetéssel-, négy irányba kiképzett levéldísz ékíti. A közökben egy fehér, egy kék, és egy zöld vonaldísz váltakozik. A fül élét sárga kontúr veszi körül, a mezőkben írókás, négy nagy fehér, és három kis pontdíszítés látható.
Szilke
A szilke égetett cserépből készült fennálló öblös edény, egy füllel. Felülete sárga angób alapon sötétbarna mázú. Díszítése írókás, a mellén körbefutó kerti és vadvirágból kombinált mintázat dominál. A szilkét általában tárolóedényként használták, a tej altatására, lekvár illetve zsír tárolására, de gyakran szilkében vitték az ételt a mezőn dolgozó családtagoknak is.
Forrás:
D. Rácz Magdolna: A Báthori István Múzeum népi kerámiagyűjteménye, Nyírbátori füzetek 3., Nyírbátor, 1992.
Szalontai Barnabás: Néprajz és helytörténet, Báthori István Múzeum kiadványai 29., Nyírbátor, 1994.