advert2.jpg
 

Múzeumi órák általános iskolás tanulók és a középiskolások számára a 2021. / 2022. tanévre:

 

1.,,Sétány-túra”

 

A két templomot összekötő sétány városunk gazdag történeti múltját mutatja be. Egy múltidéző sétán ismerkedhetünk meg városunk, műemlékeink történetével, valamint a sétány szobraival, és a hozzájuk fűződő információkkal.

 

Ajánlott korosztály:

 

felső tagozatos tanulók és a középiskolások számára

 

2. Bátori gótika – templomaink bemutatása

Nemcsak városunk, de hazánk legjelentősebb műemlékei között tartjuk számon azt a két templomot, melyet Mátyás király uralkodása idején, több mint fél évszázada Báthory István erdélyi vajda, országbíró építtetett. A református templom mellett álló harangtorony a legnagyobb és egyik legöregebb harangláb hazánkban. Most lehetőség nyílik a templomok megismerésére, megtekintésére.

Ajánlott korosztály:

 

felső tagozatos tanulók és a középiskolások számára

 

3. ,,Ismerd meg településed!” I.

Nyírbátor gazdag történelmi múlttal rendelkező kisváros. Tudod –e kik éltek itt régen? Mi városunk címere? Milyen helyi mondák őrződtek meg az itt lakók emlékezetében a közelben lakó sárkányról? A tanulók megismerkedhetnek a mondával és csapatmunkában, játékosan dolgozzák fel az órán hallottakat. Alsó tagozatosokkal kézműves foglalkozás keretében sárkányt is készítünk.

Ajánlott korosztály:

3.-4. osztály és felső tagozatos tanulók számára

 

4. ,,Ismerd meg településed!” II.

Ezen az órán helyi történetekkel ismerkedhetnek meg a tanulók, hallhatunk a félelmetes erejű mondai hősről, Báthori Gáborról, aki nem mellesleg Erdély fejedelme is volt, vagy a Szentvér- legendáról. Játékos feladatokkal dolgozzuk fel a mondákat.

Ajánlott korosztály:

3.-4. osztály és felső tagozatos tanulók számára

5. Törökverő hős vitézek

Az 1396-os nikápolyi csata és az 1699-es karlócai béke közt eltelt 300 esztendő a törökellenes harcok korszakaként vonult be hazánk történelmébe. A három évszázad alatt a magyar hadvezérek, főnemesek, várkapitányok irányították a harcokat, szereztek a küzdelmekben elévülhetetlen érdemeket és hajtottak végre hősies tetteket, melyekről az utókornak nem szabad elfeledkeznie. Báthory István, Kinizsi Pál, Hunyadi János, Nádasdy Ferenc, vagy akár Zrínyi Miklós neve ott szerepel a törökverő hősök sorában. Az órán a kor harci fegyvereiről, harci fegyverzetéről is szó esik..

Ajánlott korosztály:

felső tagozatos tanulók és a középiskolások számára

6. Élet a középkori várakban

Hogyan nézett ki egy középkori vár, hogyan éltek a vár lakói mindennapjaikat? Páncélok, pajzsok, lovagi viselet és lovagias viselkedés bemutatása egy interaktív óra keretében. Vártervezés és építés fiúk részére, korabeli viselettörténet, ruhatervezés lányoknak.

Ajánlott korosztály:

5-6. osztály számára

7. Egy rendhagyó rajzóra

A múzeum kiállítása és raktára középkori vitézek hadi fegyverzetét, páncélt, sisakot, kardokat őriz. Ezen az órán, egy közös beszélgetés után lehetőség nyílik egy rendhagyó rajzóra keretében a tárgyak lerajzolására, a lovagi életforma megismerésére.

Ajánlott korosztály:

5-6. osztály számára

8. Inasokat felveszünk!

A múzeum állandó kiállításában számos céhes emlék látható, melyek segítségével a gyerekek megismerhetik a középkori és újkori céhek – mesterek, legények, inasok – életét. Szerepjáték keretében azt is kideríthetik, milyen feltételekkel lehetnek inasok a nyírbátori vegyes céhben. A tanulók cégért tervezhetnek.

Ajánlott korosztály:

6.-7. osztály és a középiskolások számára

 

9.,,Nincs egy rongyom!”

Ezen az órán a tanulók megismerkedhetnek az egyes társadalmi rétegek öltözeteivel, öltözködési szabályaival. A múzeum korabeli ruhamásolatainak felpróbálásával közvetlen tapasztalatot szerezhetnek a reneszánszkor viseleti szokásairól.

Ajánlott korosztály:

felső tagozatos tanulók és a középiskolások számára

 

10. Ha a kelengyeláda mesélni tudna…

A fiatalok élete, párválasztás, szerelem, házasság, családi értékek régen és ma

Gondolkodtál- e már azon, hogy vajon milyen lehetett az élete egy fiatalnak régen? Hová járhattak szórakozni bulik és koncertek helyett? Milyen volt egy szerelmes üzenet régen, és milyen illemszabályoknak kellett engedelmeskedniük? Képek és a múzeum tárgyain keresztül arra is fény derül, hogy mi a kelengyeláda és hogy milyen titkok tudója. A tanulók csoportokban megtervezhetik egy láda díszítményét.

Ajánlott korosztály:

 

4. osztályos, felső tagozatos tanulók és a középiskolások számára

 

11. ,,Addig élem világomat…” – leányélet a múltban és ma

 

A nagylánykor színes, eseménygazdag időszak volt minden lány életében. Mindenekelőtt el kellett sajátítania a későbbi asszonyi munkákat, maradt azonban idő a szórakozásra és az udvaroltatásra is. A férjhezmenetel központi kérdés volt minden tekintetben. Egy letűnt korszak magyar falusi lányainak életét idézzük meg -beszélgetéssel, képekkel, feladatokkal- összehasonlítva a modern kor lányainak

életével, kihívásaival.

 

Ajánlott korosztály:

 

felső tagozatos tanulók és a középiskolások számára

 

 

12. Az I. világháború

 

Az 1914 és 1918 között zajló első világháború volt a történelem egyik legjelentősebb és legpusztítóbb háborúja. Az órán a történelem tananyaghoz kapcsolódunk. Megismerhetjük a háború kitörésének okait, a háború politikai és hadtörténeti eseményeit.

 

Ajánlott korosztály:

 

7.-8. osztályos tanulók és a középiskolások számára

 

13. Báthory emlékév

 

A 2021-es év Báthory emlékév, mivel Somlyói Báthory István 450 éve, 1571-ben választatott Erdély fejedelmévé és 445 éve, 1576-ban tette le a lengyel királyi esküt. 440 éve, hogy akadémiát alapított Kolozsváron. Az emlékév célja Báthory István örökségének ápolása és minél szélesebb körű megismertetése.

Ajánlott korosztály:

 

7.-8. osztályos tagozatos tanulók és a középiskolások számára

 

 

14. Trianon 2020 -A nemzeti összetartozás éve

 

101 éve írták alá a Párizs melletti Versailles Nagy Trianon-kastélyában az első világháborút lezáró békediktátumot, amely Magyarországtól elvette területe kétharmadát, lakossága több mint felét. 2010 óta június 4-én az ország a nemzeti összetartozást ünnepli. Egy éve pedig a nemzeti összetartozás évévé vált 2020. A nemzeti emlékezés azt a feladatot rója ránk, hogy segítsük Trianon döntéseinek megértését és feldolgozását. Ugyanakkor lehetőséget ad arra, hogy bebizonyítsuk, a nyelvéből és kultúrájából merítő magyarság képes a nemzeti megújulásra.

 

Ajánlott korosztály:

 

7.-8. osztályos tanulók és a középiskolások számára

 

Alsó tagozatos tanulóknak ajánljuk

 

15. Népi mesterségek I. - A pásztorkodás

Vajon milyen lehetett a pásztorok élete? Mit legeltetnek? Hogyan védik a nyájat? Hol töltik az éjszakát? És még sok érdekes kérdésre kaphatunk választ a foglalkozáson. A gyerekek a pásztorélet eszközeit és tennivalóit játékos feladványokkal, mesével, és a múzeum eredeti tárgyaival találkozva ismerik meg.

 

 

 

16. Népi mesterségek II. - A fazekasság

Az óra egy népmesével indul, majd a bemutatott képek és a videórészlet megtekintésével bepillantást kaphatunk arról, hogyan is dolgozik a fazekasmester. Találós kérdéseket, játékos feladatokat oldhatnak meg, megismerkedhetnek az agyaggal és régi fazekasmunkákkal.

 

 

17.,,Én elmentem a vásárra”

Milyen portékákat vittek vásárra? Mi a vásárfia? Megismerkedünk a vásár jellegzetes szereplőivel, árusaival, a nyírbátori régi piacok hangulatával. S elkészítjük a saját vásárfiánkat. Ki adta, ki kapta a mézeskalács szíveket? Milyen eszközöket használtak a mézeskalács készítők? A foglalkozáson papír mézeskalács formát díszítünk együtt.

 

18. ,,Piros kancsó, piros bor…”

 

Hogyan zajlott a szüret régen? Kik vettek benne részt, milyen eszközöket használtak, és mi az a puttony? Beszélgetés a szőlőszüretről. Végül a gyerekek csőszjátékot is játszhatnak.

 

 

19. ,,Szent Karácsony eljött…”

 

Karácsony közeledtével fenyődísz angyalt készítünk. Arról beszélgetünk, hogyan ünnepelték régen a Karácsonyt, hogyan díszítették fel régen a karácsonyfát, a gyerekek megismerhetnek néhány, az ünnephez köthető népszokást és hogy hogyan készült a Luca széke.

 

Óvodások számára ajánljuk:

1. ,,Ősz-apóka köpönyege, hej, de tarka-barka…”

Beszélgetünk az őszi betakarítási munkákról, amelyek közül a gyerekek kipróbálhatják a kukoricamorzsolást. Mókusfigurát készítünk kézműves foglalkozás keretében.

2. ,,Játszunk régészesdit!”

A régészek munkája sokban hasonlít a nyomozók tevékenységéhez, hiszen a leletek segítségével következtetnek arra, hogy hogyan éltek, mit csináltak egykor az emberek. Lehetőség nyílik arra, hogy a gyerekek régi, több száz éves tárgyakkal is találkozzanak. Ezen a foglalkozáson a gyerekek maguk is ,,régészkedhetnek”.

3. .,,Én elmentem a vásárra…” 

Milyen portékákat vittek vásárra? Mi a vásárfia? Megismerkedünk a vásár jellegzetes szereplőivel, árusaival. S elkészítjük a saját vásárfiánkat. Ki adta, ki kapta a mézeskalács szíveket? Milyen eszközöket használtak a mézeskalács készítők? A foglalkozáson papír mézeskalács formát díszítünk együtt.

4. Vid vitéz és a sárkány

Az óvodások megismerhetik a Báthoriak mondáit, majd kis sárkányt/vitézt készítünk közösen.

5. Márton lúdja

A Márton-napi népszokások egyrészt az év végéhez, a mezőgazdasági munkák befejeződéséhez kötődnek, másrészt ahhoz a legendához, amely szerint Szent Márton egy libaólban próbált elrejtőzni, amikor püspökké akarták megválasztani, de a ludak elárulták gágogásukkal. Mondókázás és rövid beszélgetést követően a gyerekek kézműves foglalkozáson vehetnek részt.

6. ,,Luca, Luca kity-koty…”

Karácsony közeledtével fenyődíszeket készítünk. Arról beszélgetünk, hogyan ünnepeltek régen, a gyerekek megismerhetik Lucát, a boszorkányt és azt, hogyan készült a Luca széke.

 

A múzeumpedagógiai foglalkozások időtartama: 45-60 perc.A múzeumi órákat igény szerint a korosztályi megjelölésektől eltérően, más korosztály számára is „testre szabjuk”. A felsorolt lehetőségeken kívül egyedi igényeket is szívesen teljesítünk előzetes egyeztetés alapján.

Köszönjük szíves együttműködésüket!

Copyright © MNM Báthori István Múzeuma! All right Reserve!
Design by : Place your Website!
 
Distributed By Joomla Perfect   Sponsored By Ayos Hosting | Property List | FoodCart Franchise