advert2.jpg
 

Múzeumpedagógia

Előzetes bejelentkezés alapján az állandó és időszaki kiállításokhoz kapcsolódva múzeumi órákat és foglalkozásokat tartunk.

Múzeumpedagógiai kínálatunkat úgy állítottuk össze, hogy az szorosan kapcsolódjon a tananyaghoz. Elsősorban történelem, hon- és népismeret modul, rajz és vizuális kultúra, a magyar irodalmi tantárgy téma köreinek tanításához ajánljuk foglalkozásainkat.

Óvodásoknak és az általános iskola alsó tagozatosai számára

  • Ki minek mestere? (45 perc)

Régi mesterségek, foglalkozások eszközeit, készítményeit ismerhetik meg a tanulók. Ezzel szeretnénk megkönnyíteni a tananyagban előforduló szavak, kifejezések értelmezését.

Általános iskola felső tagozatosai és középiskolások számára

  • Kukkants be a boszorkánykonyhába! (90 perc)

 Mit csinál a restaurátor? Próbáld ki!

  •  Kincskereső (45 perc)

A foglalkozás megismerteti a résztvevőket a régész munkájával. A tanulóknak lehetőségük van kézbe venni több száz, illetve több ezer éves tárgyakat, megismerkedni a készítési technikákkal. Segítségül hívjuk őket egy régészeti kiállítás befejezéséhez és az is kiderül, milyen kincset rejt a hatalmas homokkupac.

  •  Bűntény a klastromban! (90 perc)

Fedezzük fel együtt, mivel töltötték mindennapjaikat a ferences testvérek a nyírbátori rendház falai között. A gyerekeket egy fiktív történet segítségével bevonjuk egy bűneset felderítésébe. Bejárjuk a kolostor és templom épületét, közben a „bűntény” megoldását elősegítő, elrejtett „forrásokat” kutatunk fel. Közös kalandozásunk végeztével összerakjuk az apró mozaikdarabokat és kiderítjük, ki volt az elkövető!

  • Inasokat felveszünk! (45+45 perc)

A múzeum állandó kiállításán számos céhes emlék látható,  melyek segítségével a gyerekek megismerhetik a középkori és újkori céhek – mesterek, legények, inasok – életét. Szerepjáték keretében azt is kideríthetik, milyen feltételekkel lehetnek inasok a nyírbátori vegyes céhben. A tanulók céhlevelet készíthetnek vagy cégért tervezhetnek.

  • Bátori Báthori (45 perc)

Az óra célja, hogy megismertesse a tanulókat Nyírbátor középkori földesurainak, a Báthoriaknak a történetével. Hogyan emelkedett a család köznemesi sorból a bárók közé? Kik voltak a kiemelkedő, híres családtagok? Mekkora szerepet játszottak az országos politikában? Az óra végén  a jó és rossz hírű Báthoriak „bejelentkeznek” egy internetes közösségi portálra. Vajon, mit írnak le magukról?

  • Egy haza! De melyik ország? (45 perc)

Az állandó kiállítás és korabeli források segítségével rekonstruáljuk a nyírbátori egyezmény megszületésének körülményeit, beillesztjük a dokumentumot az országos politika folyamatába. A foglalkozás résztvevői egy-egy szereplő szemszögéből, élményszerűen ismerkedhetnek meg az eseményekkel és az eseményeket alakító személyek sorsával. A foglalkozás végén a résztvevők a közkedvelt „Tabu” társasjátékhoz készítenek feladványokat.

  • Pápistából kálomista ? (45 perc)

Nyírbátor lakossága a XVI. században protestáns lett. Hogyan viszonyultak a reformációhoz a mezőváros földesurai, az ecsedi Báthoriak? Milyen emlékek köthetők a múzeumban a reformációhoz? Képek, vallási térképek és írott források segítségével ismerkedünk az egyházszakadás témakörével, az egyes keresztény felekezetek közötti különbségekkel. Az óra végén a gyerekek a felhasznált forrásokat magukkal vihetik és az iskolában tablót készíthetnek.

  • Tündérkert vitézei (45 perc)

A foglalkozás élményszerűen mutatja be Nyírbátor XVI-XVII. századi történetét. Gyűjteményeink országos hírű tárgyainak és dokumentumainak segítségével a tanulók megismerkedhetnek Báthori Gábor és Bethlen Gábor fejedelemségével.  A foglalkozást játékos feladatmegoldás zárja a múzeum gazdag fegyver gyűjteményének bevonásával.

  • De Caux Mimi fellépése (45 + 45 perc)

A múzeum számos emléktárgyat őriz a francia emigráns családból származó színésznőtől, De Caux Mimitől. A kiállításban ezekkel ismerkedünk meg, majd ezt követően a gyerekek plakátot vagy meghívót terveznek a színésznő „fellépése” alkalmából.

  • „Ide veled régi kardunk!” (45 + 45 perc)

A foglalkozás az 1848/49-es forradalom és szabadságharc helyi eseményeit ismerteti meg a gyerekekkel. Egy képregény segítségével idézzük fel márc. 15. eseményeit majd a szabolcsi 48-as zászlóalj nyírbátori katonáival „bejárjuk” a szabadságharc csatatereit. A térkép egyben egy társasjáték játéktáblája, amelyet a gyerekek tervezhetnek meg.

 

  • Dédanyáink háztartása (45 perc)

A foglalkozás nyomon követi a dualizmus kori társadalmi változásokat. Figyelemmel kísérjük a polgárosodó lakosság életmódjának átalakulását. A foglalkozás végén a csoportok feladatlap és memóriakártyák segítségével tesztelhetik, hogy kiigazodnának-e a dédnagymamák háztartásában.

 

  • Milyen a stílusod?

 (A gótika, a reneszánsz és a barokk emlékei Nyírbátorban)

A foglalkozás célja, hogy megismerkedjünk a nagy korstílusok nyírbátori emlékeivel. A múzeum „kincsei” és a helytörténeti séta segítségével a tanulók bepillanthatnak a város múltjába, s ezáltal jobban értékelhetik a jelenét is.  Ha a történelem vagy művészettörténet órákon nem figyeltek, most játszva megtanulhatják mindazt, amit a stílusokról tudniuk kell!

 

A foglalkozások díja: 200 Ft/fő

Bejelentkezni a kért időpont előtt legalább egy héttel a 42/281-760-as telefonszámon vagy az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyezned kell a JavaScript használatát.   e-mail címen lehet.

 

BIMstallum.jpg
Copyright © MNM Báthori István Múzeuma! All right Reserve!
Design by : Place your Website!
 
Distributed By Joomla Perfect   Sponsored By Ayos Hosting | Property List | FoodCart Franchise